Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2020

"Φιλοσοφικό ημερολόγιο κλεισούρας"! (Ε’ - Γάλα κατευθείαν απ' το ρωγόβυζο!)

Όπως λέγαμε χθες, το βασικό στοιχείο της ανθρώπινης ιδιοσυγκρασίας είναι ο ναρκισσισμός που ξεπετάγεται παντού και πάντα με ποικίλες μορφές, κυρίως εξιδανικευμένες.
Οι θρησκείες και οι φιλοσοφίες, ως ανθρώπινα δημιουργήματα, είναι βαθειά ναρκισσιστικές. Ουσιαστικά είναι καθρέφτες που αντανακλάται ο δικός μας τελειοποιημένος εαυτός. 
Βάζουν πολύ ψηλά τον πήχη, αποθεώνοντας τον αφηρημένο (και άρα ανύπαρκτο άνθρωπο) και εκμηδενίζοντας τον συγκεκριμένο-πραγματικό άνθρωπο. Ποιος από μας μπορεί να φτάσει στα ύψη της τελειότητας που απαιτεί π.χ. ο στωικισμός ή ο χριστιανισμός?
Λένε πως πρώτος σοφιστής ήταν ο πολυμήχανος Οδυσσέας. Το βρίσκω πολύ λογικό. 
Λένε ακόμα πως πρώτος φιλόσοφος ήταν ένα τερατόμορφο και αδηφάγο θηλυκό. Η Σφίγγα που διατύπωνε γρίφους και κατασπάραζε όσους δεν γνώριζαν να απαντήσουν. Μήπως αυτό δεν κάνει μεταφορικά και η φιλοσοφία? Και κάθε φορά που ο Άνθρωπος βρίσκει τη λύση, εκείνη "αυτοκτονεί"! Γιατί η γνώση σκοτώνει την άγνοια...
Χθες έλεγα σε έναν φίλο πως θα ήθελα να ήμουν Επιμενίδης. Αυτός ο αρχαίος φιλόσοφος που κοιμήθηκε σε μια σπηλιά και ξύπνησε μετά από 57 χρόνια και όλα είχαν αλλάξει γύρω του. Αλλά έχει κι αυτό τα ρίσκα του. Ποιος από μας ξέρει πως σε 60 χρόνια δεν θα είναι χειρότερη η κατάσταση? 
Οπότε ας ήμαστε αισιόδοξοι. Ας μιμηθούμε όχι τον κλαψομούνη, σκοτεινό και μισάνθρωπο Ηράκλειτο. Αλλά τον γελαδερό Δημόκριτο. Αυτός γέλαγε συνέχεια. Και ξέρετε γιατί? Γιατί είχε αγγίξει την "αλήθεια"! Έδωσε μια καθαρά υλιστική ερμηνεία του σύμπαντος και της ζωής και ησύχασε. Ούτε σε θεούς πίστευε, ούτε σε δαίμονες, τελώνια, ξωτικά, νεράιδες, καλικάντζαρους και παγανά.
Ο Δημόκριτος δεν φοβόταν τον θάνατο. Κι όσο δεν φοβάσαι το θάνατο εκείνος δεν έρχεται. "Μόνο οι ανόητοι θέλουν να ζήσουν ως τα γεράματα", έλεγε. Και με κάτι τέτοια κατάφερε να ζήσει ως τα 109 του!
Και μια και μιλάμε για μακροζωία, διάβασα κάπου την εξής "συνταγή" του Πρόδικου, που πρέπει να 'ζησε γύρω στα 450 π.Χ. "Το γάλα είναι άριστη τροφή, αρκεί να το παίρνεις κατευθείαν απ' τις ρώγες του μαστού"! 
Σίγουρα εκείνοι οι άνθρωποι κάτι ήξεραν που εμείς τώρα αγνοούμε...

43 σχόλια:

  1. "Από τις ρώγες του μαστού"...
    Έλα τώρα πες· εμπνεύστηκες από τη συζήτηση που είχαμε χθες!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επίσης, δράττομαι της αφορμής να κάνω μνεία στην "απανθρωπιά" των "μπιμπερό"· διαμαρτύρομαι εντόνως· ο θηλασμός όχι μόνο δεν είναι ντροπή, αλλά θα έπρεπε να ενθαρρύνεται για όσο διάστημα θέλει ή αισθάνεται πως τον έχει ανάγκη, το παιδί!! Όλα τα προβλήματα (ψυχοσωματικά, νευρολογικά) ξεκινάνε από την άρνηση του ανθρώπου να αποδεχτεί τη "φύση" του και ό,τι αυτή του επιτάσσει.. Η πουριτανική ηθική του καπιταλισμού οδήγησε εκεί -όχι τυχαία, για μένα- !!
    Είναι προσεκτικά μελετημένο σχέδιο για τον έλεγχο των μαζών να κρατάς τον καθένα μακριά από την επαφή με τον εαυτό του τον πραγματικό, "εφευρίσκοντας" και παρουσιάζοντάς του ψευδείς "εαυτούς"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλύτερα να μην "απογαλακτιστείς" ποτέ -στην κυριολεξία- από τα βυζιά της μάνας σου, παρά να "διακοπείς" βίαια -οι περισσότεροι έτσι κάνουμε- και ν' αναζητάς υποκατάστατα μια ζωή· π.χ. τους "μαστούς" της "Μητέρας Εκκλησίας" -η οποία στην ουσία αποτελείται από ερμαφρόδιτους παπάδες με τίγκα στα φροϋδικά συμπλέγματα- !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η αναζήτηση "τρυφερότητας" δεν είναι κάτι για το οποίο πρέπει να ντρεπόμαστε..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. συμφωνώ στα περισσότερα!
    Φαντάσου πως η καπιταλιστική ηθική δεν μας επιτρέπει
    ούτε τις γυναίκας μας να αρμέγουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Επιτρέπει όμως να "αρμέγουμε" τον καθένας μας, αλλά με άλλο τρόπο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. εγώ δεν νομίζω πάντως οτι αν δεν φοβάσαι τον θάνατο εκείνος δεν έρχεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο θάνατος είναι παρών ακόμα κι όταν συναπαντήσεις ένα ψόφιο σπουργίτι στο δρόμο... Εκεί ίσως μπορείς να πεις μέσα σου: "φυσικό φαινόμενο", αταραξία -πάμε παρακάτω"! Όταν δεις όμως το ίδιο σπουργίτι να το σφάζει την ίδια ώρα μια γάτα, τι κάνεις; Επαφίεται στο βαθμό ενσυναίσθησης του καθενός να δώσει την απάντηση -δεν υπάρχει "σωστό" και "λάθος"- ! Η ενσυναίσθηση επιτρέπει να σ' "αγγίζει" το θέαμα τού να βλέπεις κάποιον να κακοποιείται ή να ψοφάει της πείνας.. Νομίζω πως η "σκληρότητα" -που λένε μερικοί- δε συναντιέται στη φύση, περισσότερο, απ' όσο η ευσπλαχνία κι η αλληλοβοήθεια, απλά ο καθένας "μεταφράζει" τα ερεθίσματα που λαμβάνει, σύμφωνα με "αυτά" που ήδη υπάρχουν μέσα του!
    Χρειαζόμαστε μια παιδεία που θα προκρίνει την ενσυναίσθηση και θα διδάξει στα παιδιά πως αυτή δεν αποτελεί καμιά μορφή "αδυναμίας" -όπως μας έχουν μάθει- μα το αντίθετο, όπως κι η απανθρωπιά δεν αποτελεί πηγή "δύναμης", αλλά αδυναμίας και φόβου -για να μη χρησιμοποιήσω τη λέξη: "αναπηρία", που θ' ακουστεί χοντρά- !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Νομίζω πως η κοσμοθεωρία του Επικούρου είναι λιγάκι.... "πολυτελείας"!
    Προορίζεται αποκλειστικά για τον "έναν", όχι για το σύνολο της κοινωνίας....
    Η φιλοσοφία πρέπει να κάνει καλύτερη τη ζωή των ανθρώπων -συνολικά- κι όχι να προορίζεται αποκλειστικά για μια δράκα "διανοητικά αυτοϊκανοποιοϋμενων"!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Η φιλοσοφία όπως και η ψυχανάλυση πρέπει να είναι "κτήμα" ολωνών...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ο 20ος κι ο 21ος αιώνας μας βρήκε να ζούμε στον "αστερισμό" του "Υπερανθρώπου" του Νίτσε.. Ε είναι καιρός πλέον, τώρα που βιώνουμε την καταστροφή -προσωπικά, στην κοινωνία, το φυσικό περιβάλλον- να δοκιμάσουμε και κάτι άλλο! Είναι ζήτημα επιβίωσης πλέον!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ναι μια χαρά τα λες Γιάννη..όσο για τις τροφές, ναι είναι καλύτερα να καταναλώνονται απευθείας..πάρε παράδειγμα το φρούτο απο το δέντρο, ίδιο είναι να το αγοράσεις απο το σούπερμάρκετ και ίδιο είναι απο την φύση? πάντως κι εκείνος ο μουγγός με τον μουγκό-χαζό που πήγαιναν στην κατσίκα -που είχα αναφέρει- απευθείας το έπιναν το γάλα απο την κατσίκα... αλλά δεν ξέρω αν χρησιμοποιούσαν την έκφραση "άρμεγμα" :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. α όχι λάθος..ο ενας ήταν σκέτο χαζός και ο άλλος χαζομουγκός, ναι δεν ήταν και οι δυο μουγκοί τώρα το θυμήθηκα αυτό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Εγώ έναν μόνο ξέρω που πίνει το γάλα απευθείας από την κατσίκα..
    Τον Κλεομένη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. το ανθρώπινο γάλα σαν πολύ ξινό δεν είναι?
    Να αλείφουμε τη ρόγα με μερέντα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. ποιος Κλεομένης? της Σπάρτης? :)) Ψονθομφανήχ κοίτα να δεις τι γίνεται... η Μερέντα με ψωμί παχαίνει.....έτσι λένε οι διατροφολόγοι, αν κι εγώ δεν θα συμφωνήσω μαζί τους γιατί η μερέντα πάει με όλα και πόσο να παχύνεις πια με τόση δα μερέντα..γενικώς πάντως είναι μύθος οτι οι τροφές στην φυσική τους μορφή είναι ξινές, πικρές και ότι αλλο, κακώς δηλαδη χρησιμοποιούμε αλάτι στα φαγητά κτλ ή που βάζουν ζάχαρη στο τσάι? δεν υπάρχει ποιο καταστροφικός συνδυασμός...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. τον ελληνικό μου πάντως τον πίνω σκέτο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. εγώ δυστυχώς βάζω ζάχαρη παντού γιατί κάνει και ωραίο πίλινγκ η ζάχαρη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. αν και καμιά φορά τα πίλινγκ έχουν παρενέργειες απο οτι είδα τώρα σε ενα βίντεο.. :))

    αυτό έβλεπα
    https://youtu.be/W7tOVWrHVVw

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. απο τα 8 λεπτά του βίντεο δείτε :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Όχι βρε, ο Κλεομένης ο Κεφάλας!!!
    Ο γνωστός παπάς των ΑΤΜ που έδινε κάτι "ωραίες", ξεγυρισμένες κλωτσιές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Η Μι είναι καινούργια στο δρόμο του Θεού.
    Δεν τον ξέρει τον Κλεομένη.
    Μέχρι χθες η κοπέλα ήταν στον βούρκο της αμαρτίας.
    πότε να προλάβει να αφομοιώσει τα νέα δεδομένα.
    Γι' αυτό ξεκίνησε από καμπανοκρούστησα και καντηλανάφτρα
    ώστε σιγά σιγά να ανέλθει τους βαθμούς της εκκλησιαστικής
    ιεραρχίας.
    Ώσπου να γίνει πάπισσα Ιωάννα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ψονθομφανήχ λαδάκι με ζάχαρη..μια χαρά
    Γιάννη τώρα κατάλαβα :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. ε δεν έχω βγει και τελείως απο τα "ιδιαίτερα"..είπαμε, αντιστρόφως ανάλογα..όπως με φωτίσει ο Θεός!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Και η θεωρία του επιστήμονα Δημόκριτου μπούρδες είναι. Λέω μπούρδες με την έννοια ότι αυτά που υποστηρίζει δεν έχουν φυσική σημασία. Και όταν λέω ότι δεν έχουν φυσική σημασία εννοώ ότι δεν λειτουργεί το σύμπαν όπως ισχυρίζεται, εκτός και αν υπάρχει σήμερα κάποιος που να πιστεύει ότι τα πάντα είναι υλικά σώματα ή σωματίδια που κινούνται στο κενό (παραπέμπω σε ηλεκτρομαγνητική θεωρία, κβαντική φυσική, πιθανολογική ερμηνεία κυματοσυνάρτησης, δυισμό σωματιδίου-κύματος κ.λπ.).

    "Οι θρησκείες και οι φιλοσοφίες, ως ανθρώπινα δημιουργήματα, είναι βαθειά ναρκισσιστικές. Ουσιαστικά είναι καθρέφτες που αντανακλάται ο δικός μας τελειοποιημένος εαυτός."

    Αυτό είναι σωστό, αλλά ελλειπές, διότι παραλείπεις τις επιστήμες. Στον θεολόγο και στον φιλόσοφο, θα πρέπει να προσθέσεις και τον επιστήμονα. Ψάχτο και θα βρεις.

    Loutsa Project:
    https://www.youtube.com/watch?v=Wye0-4pwxrQ
    https://www.youtube.com/watch?v=2pc1kfl89zg
    https://www.youtube.com/watch?v=_Gk_Ja6933o
    https://www.youtube.com/watch?v=NYcj4DefIgI

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Λες η επιστήμη να είναι η θρησκεία του μέλλοντος?

    Ε ναι, ο Δημόκριτος είχε δίκιο μόνο στο ότι τα πάντα είναι ύλη, με την ευρεία έννοια. Τα υπόλοιπα που λέει είναι όντως μπούρδες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Σε τίποτε δεν είχε δίκιο ο Δημόκριτος, αφού μόλις έγραψα ότι όχι δεν είναι τα πάντα ύλη. Ακόμα και αστρονομικά να το δούμε, το 5% του σύμπαντος είναι ύλη, το υπόλοιπο είναι ως επί τω πλείστον σκοτεινή ενέργεια. Επίσης και οι υπόλοιποι προσωκρατικοί δεν τα πήγαν και τόσο καλά με την περιγραφή της πραγματικότητας, ίσως γιαυτό τους συμπαθούν οι αρχαιολάτρες ρωμιοί, μια και ούτε αυτοί τα πάνε καλά με την πραγματικότητα.

    Οι επιστήμες πλέον είναι μέσο βιοπορισμού για ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού, αφού στις ανεπτυγμένες χώρες οι περισσότεροι άνθρωποι εργάζονται στον τομέα των υπηρεσιών και όχι στο χωράφι. Το τί μπούρδα διαδίδουν ακόμα και επιφανείς επιστήμονες, όπως επιδημιολόγοι που έμειναν εκτός της πίτας της διαχείρισης της πανδημίας, οικονομολόγοι, νομπελίστες, ιστορικοί και ένα σωρό άλλα σκουπίδια παγκοσμίως δεν περιγράφεται! Ως εκ τούτου αναγκαστικά τους επιστήμονες, ως εργαζόμενους, θα μπορούσαμε να τους κατατάξουμε στο ίδιο επίπεδο με τους θεολόγους και τους φιλόσοφους, ειδικά όταν βγάζουν πολλά λεφτά από την ειδικότητά τους γίνονται όλο και πιο ανελαστικοί, αυταρχικοί στις κωλοθεωρίες τους και αλλοπρόσαλλοι.

    Τώρα όσον αφορά την επιστήμη ως θρησκεία, λίγο δύσκολο μου φαίνεται, διότι επιστήμη είναι ένα αχανές πεδίο, από πού να αρχίσεις και πού να τελειώσεις, από ψυχολογία μέχρι πυρηνική φυσική και από αρχιτεκτονική μέχρι χημεία. Αλλά θα μπορούσε κάλλιστα να αναπτυχθούν τεχνο-θρησκείες που θα βασίζονται για παράδειγμα στη λατρεία του κενού, του void, του αχανούς, του χαοτικού που δεν μπορεί να προσεγγίσει η ανθρώπινη σκέψη. Προσωπικά απορώ πώς στο καλό δεν έχουν ήδη εμφανιστεί κάτι τέτοια. Η απάντηση είναι ότι οι θεολόγοι δεν έχουν ούτε τις απαραίτητες γνώσεις να συνθέσουν κάτι τέτοιο, αλλά και το κυριώτερο δεν έχουν φαντασία.

    Ρίξε μια ματιά εδώ:
    https://www.iefimerida.gr/tehnologia/ntoyein-tzonson-kainoyria-xbox-nosileyomena-paidia
    https://www.iefimerida.gr/news/341964/i-tehniti-noimosyni-pithanos-tha-xeperasei-toys-anthropoys-sta-panta-eos-2060
    https://www.youtube.com/watch?v=uhND7Mvp3f4

    Και από αυτά που σου αρέσουν:
    https://www.youtube.com/watch?v=kX9fDYcPYsA

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Το πρώτο link μου βγήκε λάθος, το σωστό είναι αυτό:
    https://www.iefimerida.gr/news/379554/mia-nea-thriskeia-gennithike-o-theos-tis-tehnitis-noimosynis-eikones

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Ποιος είσαι ρε Ανώνυμε?

    Θα τα κοιτάξω τα λινκ σου.
    Πάντως θεωρώ και τη σκοτεινή ενέργεια, που λες,
    ως ύλη υπό ευρεία έννοια. Δηλαδή δεν είναι κάτι
    μεταφυσικό ή θείκό.

    Μου κάνει εντύπωση που ξέρεις και τι μου αρέσει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. "Πάντως θεωρώ και τη σκοτεινή ενέργεια, που λες,
    ως ύλη υπό ευρεία έννοια. Δηλαδή δεν είναι κάτι
    μεταφυσικό ή θείκό."

    Μακακία έγραψες, αλλά αυτά παθαίνουν όσοι εντρυφούν στα παραμύθια των προσωκρατικών.
    Θα έχεις ίσως υποψιαστεί ότι πρόκειται για άτομα που έζησαν σε μια εποχή με αρκετά διαφορετικές αντιλήψεις από σήμερα. Αυτοί αναζητούσαν την πρώτη αρχή (ιδεατή ή υλική) προκειμένου να την εφαρμόσουν στους νόμους της τότε πόλης-κράτους με το έτσι θέλω, όπως ο εξτρεμιστής ημιπαρανοικός Ηράκλειτος. Ήταν δηλαδή νομοθέτες και ηθικοπλάστες, φανατικοί του θείου κοσμικού νόμου και της κοινωνικής ηθικής, παρά επιστήμονες. Ήθελαν να επιβάλλουν τις δικές τους αρχές στην κοινωνία, απόρροια του άκαμπτου πατριαρχικού τρόπου σκέψης της εποχής. Ως εκ τούτου η νιτσεική άποψη που μιλάει για οπισθοδρόμηση της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας από τη φυσική φιλοσοφία των προσωκρατικών στην ηθικολογία των μεταγενέστερων δεν ευσταθεί. Πρόκειται για φυσιολογική συνέχεια, παρά οπισθοδρόμηση.
    Και Πλάτωνας με την τέλεια πολιτεία καταπιάστηκε (ήταν του συρμού εκείνη την εποχή αυτό το θέμα), με ποιο οργανωμένο τρόπο από τους προσωκρατικούς. Από τη εποχή του Επίκουρου πλέον οι άνθρωποι της εποχής δεν ενδιαφέρονταν για πρότυπες πολιτείες, Ατλαντίδες και τη συλλογική σωτηρία της κοινωνίας, αλλά την ατομική τους σωτηρία, όπως αναφέρεται και στο βιβλίο "Τρεις μεγάλοι στοχαστές της αρχαιότητας - Δημόκριτος, Επίκουρος, Λουκρήτιος" του Πωλ Νιζάν, εκδ. Αναγνωστίδη, σελ. 35-36.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. "Από τη εποχή του Επίκουρου πλέον οι άνθρωποι της εποχής δεν ενδιαφέρονταν για πρότυπες πολιτείες, Ατλαντίδες και τη συλλογική σωτηρία της κοινωνίας, αλλά την ατομική τους σωτηρία"

    Ανώνυμε, την επιστήμη της ψυχολογίας ξέχασες!!! Η μη προσωπική ζωή που πάντα είχες σε κάνει να ενδύεσαι τις ζωές των άλλων, να γίνεσαι μέρος τους με το έτσι θέλω, με οποιοδήποτε κόστος για τους άλλους...ακόμα και την παλιά τους εικόνα ενδύεσαι νομίζοντας ότι είσαι εκείνη!!! Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ασφυκτιούν όσοι βρίσκονται γύρω σου, διότι το προσωπείο που έχεις υιοθετήσει φαίνεται...έχεις τεράστιο πρόβλημα ύπαρξης, θα προτιμούσα να σταματήσεις να ασχολείσαι με εμένα, δεν είσαι εγώ και δεν θα γίνεις. Τα έχω όλα σε αφθονία και πάντα τα είχα, όλα όσα επιθυμούσες να έχεις και δεν είχες ποτέ, η ψεύτικη εικόνα σου όμως δεν θυμίζει καθόλου εικόνα αφθονίας, μόνο μιζέρια εκπέμπει!!! Θα σε παρακαλούσα να σταματήσεις να με πνίγεις με την παρουσία σου, που πλέον έχει καταντήσει ανυπόφορη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Κάτι ακόμα για να ολοκληρωθεί σωστά το σχόλιο μου. Νομίζω οτι είναι καιρός να με "συγχωρέσεις" να προχωρήσεις χωρίς υποσυνείδητα να με εκδικείσαι με οποιονδήποτε τρόπο...λυπάμαι αν στο παρελθόν σας πόνεσα άθελα μου, εσύ με είχες μάθει να φέρομαι έτσι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Εξανέστει ο αναρχοκομμουνιστής!
    Όλα είναι ύλη και τρίχες κατσαρές. Καλά κρασιά.

    Διαβάζοντας το σχόλιό σου προσπαθώ να καταλάβω τί σχέση έχουν αυτά που έγραψα με την προσωπική σου ευζωία και την ψυχολογική ανάλυση, που παρεμπιπτόντως πέστα αυτά στον οποιονδήποτε και έχεις καλές πιθανότητες να μην πέσεις έξω. Είναι σαν την αστρολογία και τα ζώδια, ό,τι και να γράψει ο αστρολόγος για το κάθε ζώδιο, αυτός που πιστεύει στην αστρολογία τα βρίσκει σωστά και νομίζει ότι τον αφορούν.

    Από την αντίδρασή σου φαίνεται ότι ενοχλήθηκες από αυτά που έγραψα. Καλοχώνευτες οι φαπούλες αστέρι μου. Πάμε απόσπασματα για τον ρωμιό τω πνεύματι από το βιβλίο "Τρεις μεγάλοι στοχαστές της αρχαιότητας - Δημόκριτος, Επίκουρος, Λουκρήτιος" του Πωλ Νιζάν (εκδ. Αναγνωστίδη):

    Στα χρόνια του Πλάτωνα ήταν ακόμα δυνατό να θέλουν τη συλλογική σωτηρία της κοινωνίας. Στα χρόνια του Επίκουρου δεν αποθυμιέται πια παρά μονάχα η ατομική σωτηρία του ανθρώπου. Όλες οι θεωρίες ύστερα από τον Αριστοτέλη δεν σκόπευαν να αποκαταστήσουν τις κοινωνικές αξίες, αλλά μονάχα την ευτυχία του κάθε ανθρώπου. Σε τούτο βρίσκεται η μεγάλη στροφή και η πισοδρόμηση του ελληνικού στοχασμού.
    Ο Επίκουρος μιλά για την ευτυχία σαν μια ανάγκη.
    Δεν ενδιαφέρεται για τη θεία δικαιοσύνη, για τη διαλεκτική σαν τον Πλάτωνα, για αντιδραστικές Ατλαντίδες, για πρότυπες πολιτείες.
    Γύρω στο 300 κανένας δεν λογάριαζε τη δικαιοσύνη, το καθήκον, την αρετή, την πρόοδο: δεν είναι τούτες αξίες που στέκουν σε κοινωνίες που αποτελούνται από απελπισμένους. Θέλουν μονάχα να "σωθούν". Αυτό που είναι μεγάλο στον Επίκουρο βρίσκεται στο ότι δεν προτείνει, διόλου όπως θα το κάνει υστερότερα ο χριστιανισμός, μια σωτηρία που αποτελεί φυγή στον ουρανό, αλλά μια επίγεια προσπάθεια.

    Ζώντας σε εποχή παρακμής που χαρακτηριστικό της είναι ο πολιτικός κάματος, προπαγανδίζει την ιδέα της φιλίας και της αταραξίας. Για να πετύχουν οι άνθρωποι την αταραξία πρέπει να απέχουν από την πολιτική. Πρέπει, τόνιζε, να "ξεσκλαβωθείς από τα δεσμά των ματαιοτήτων και της πολιτικής" και "να ζεις απαρατήρητα" (λάθε βιώσας). Οι αντιλήψεις αυτές είναι φανερό πως αντανακλούν τις αντιλήψεις της δημοκρατικής μερίδας των δουλοχτητών που είχε χάσει κάθε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις της και έτσι δεν έβλεπε καμιά πολιτική διέξοδο στην κρίση που περνούσε. Για αυτό έπεσε στην παθητική ενατένιση της κατάστασης και συνακόλουθα είχε χάσει τη μαχητικότητά της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Συνέχεια..)
    Από τα παραπάνω διαφωνώ εκεί που λέει: "Σε τούτο βρίσκεται η μεγάλη στροφή και η πισοδρόμηση του ελληνικού στοχασμού."
    Γιατί οπισθοδρόμηση κύριοι;
    Η αρχαία ελληνική σκέψη ξεκινάει και τελειώνει με τη σύλληψη της πρώτης αρχής, υλικής ή ιδεατής. Αυτό συνεχίστηκε, ποιο διευρυμένα από Πλάτωνα κ.ά. και κατόπιν μετουσιώθηκε, προφανώς λόγω κόπωσης και βαρεμάρας με τη μπουρδολογία, στην ατομική σωτηρία μετά την εποχή του Αριστοτέλη. Δεν βλέπω οπισθοδρόμηση, αλλά συνέχεια, που μάλιστα τροφοδότησε τον πρωτοχριστιανισμό με θεολογικές ιδέες και έννοιες (ουσία, υπόσταση, άναρχος, αΐδιος, άχρονος κ.λπ.).

    Και ένα απόσπασμα από αλλού:

    Αυτή η τάξη του κόσμου, η εσωτερική του νομοτέλεια, με τους αναπόσπαστους από αυτήν νόμους, δηλαδή με το ρυθμό της, είναι ο αιώνιος Λόγος του κόσμου.
    Η μεταβολή και εναλλαγή του Όντος γίνεται με βάση αλάνθαστους νόμους και βεβαιότητες, με συμμετρία και τάξη, με συνέπεια και αλληλουχία, που αποτελεί τη δικαίωση του γίγνεσθαι. Η πάλη των στοιχείων αποτελεί την ακρότατη δικαιοσύνη και διέπεται από τον Κοσμογονικό Νόμο, από το Λόγο, από τη μία και μοναδική Ποιότητα, που «εθέλει και ουκ εθέλει λέγεσθαι Ζηνός Όνομα».
    Ο Ηράκλειτος πρέσβευε, ότι κατά τη λειτουργία μιάς Πολιτείας πρέπει να υπάρχει απόλυτος σεβασμός στους νόμους. («Μάχεσθαι χρή τον δήμον υπέρ του νόμου όκωσπερ τείχεος», δηλαδή ο λαός πρέπει να μάχεται υπέρ του νόμου, όπως όταν υπερασπίζεται τα τείχη της πόλης κατά την προσβολή από τους εχθρούς). Ήταν ο πρώτος αρχαίος φιλόσοφος, που επιχείρησε να αναμορφώσει την αρχαία πολιτική ζωή με τη βοήθεια της φιλοσοφικής γνώσης. Όπως μέσα στη φύση επικρατεί ο αιώνιος νόμος, έτσι και μέσα στην πολιτεία πρέπει να επικρατεί ο άκαμπτος ηθικός νόμος.
    Διότι όλοι οι ανθρώπινοι νόμοι τρέφονται από ένα νόμο, του θείου, γιατί αυτός κυριαρχεί τόσο, όσο θέλει, και φθάνει παντού και επι­κρατεί όλων.
    https://www.freeinquiry.gr/single-post.php?id=997

    Τα αποσπάσματα μιλάνε από μόνα τους. Ο Ηράκλειτος με βάση τις σημερινές αντιλήψεις ήταν εξτρεμιστής, ακραία πατριαρχικός, φανατικός του θείου νόμου και της κοινωνικής ηθικής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Και τι σχέση έχει ο Ηράκλειτος με τη σημερινή εποχή;
    (Πώς είναι δυνατό να κριθεί με τα τωρινά μέτρα;)
    Βασικά, γιατί να κριθεί με βάση τα σημερινά κριτήρια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Πάει τα ΄παιξες και εσύ.
    Βρε συνέλθετε, αλλιώς θα πέσουν άγριες φάπες.
    Και τί αναιρούν κάτι από όσα έγραψα οι αλλοπρόσαλλες ερωτησούλες σου αστέρι μου;
    Εάν είχες κάτι να πεις κόντρα σε αυτά που έγραψα, θα τα είχες ήδη γράψει.
    Ερωτησούλα, το τελευταίο καταφύγιο των ρωμιών αμπελοφιλόσοφων.
    Άρες μάρες αγκινάρες και άγιος ο θεός.

    Οι ρωμιοί ανακαλύπτουν τις ρίζες τους:
    https://www.youtube.com/watch?v=cgC2Nw9pCpA

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Πρώτη φορά βλέπω αυτή την ταινία!
    Ρώτησα απλά, δεν "αναίρεσα" τίποτα!!
    Πώς μπορείς να καταλογίζεις στον Ηράκλειτο "πατριαρχία" από τη στιγμή που ζούσε σε μια πατριαρχική κοινωνία, επομένως θα εξέφραζε κι ανάλογες απόψεις!
    Λογικό δεν είναι;;;
    Καταρχάς, υπήρχε καν η έννοια "πατριαρχία" τότε;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Πωπώ, τί είναι τούτος ωρέ.
    Παιδί-κουμπί!
    Μην ρωτάς μακάκα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή