Τρίτη 27 Μαΐου 2014

Πόσο σοφοί ήταν οι λεγόμενοι "αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι"; (E’ - Ο Πυθαγόρας)

Αν για τους προγενέστερους Ίωνες φιλοσόφους έχουμε μόνο σοβαρές ενδείξεις για τις ανατολίτικες επιρροές τους, για τον Πυθαγόρα έχουμε και αποδείξεις.
Ο Σάμιος φιλόσοφος (570-496 π.Χ.) έζησε πολλά χρόνια στην Αίγυπτο και στη συνέχεια στη Βαβυλώνα. Κατά πάσα πιθανότητα εντάχθηκε και στο φαραωνικό ιερατείο.
Ο χώρος που κυρίως έδρασε ήταν η Κάτω Ιταλία, και συγκεκριμένα ο Κρότωνας και το Μεταπόντιο.
Εκεί ίδρυσε μια μυστική θρησκευτικο-πολιτική οργάνωση (κάτι σαν τους μεταγενέστερους Μασόνους) που απέκτησε μεγάλη πολιτική δύναμη κι επιρροή.
Ως προσωπικότητα ήταν αμφιλεγόμενη. Ο Ηράκλειτος μιλούσε απαξιωτικά γι' αυτόν, αποκαλώντας τον "απατεώνων αρχηγό"!
Στη διδασκαλία του Πυθαγόρα συνυπάρχουν τα πιο ετερόκλητα στοιχεία: μαθηματικά, ορθολογισμός, θρησκευτική ενατένιση, μυστικισμός, επιστημονικότητα.
Θεωρούσε πως το Σύμπαν είναι το πρότυπο της αρμονίας, της τελειότητας και της τάξης. Βέβαια, σήμερα ξέρουμε πως η συμπαντική τάξη είναι μύθος. Και θα το διαπιστώσουμε κι εμπειρικά όταν σβήσει ο ήλιος μας ή όταν ένα άλλο ουράνιο σώμα συγκρουστεί με τη Γη...
Ο Πυθαγόρας ακολούθησε τη διδασκαλία των Ορφικών, των Ινδουιστών και των Αιγυπτίων σοφών. Δεχόταν πως η ψυχή είναι μέρος της αθάνατης θείας ουσίας. Πίστευε στη σαφή διάκριση σώματος-ψυχής και στη μετενσάρκωση ως καθαρτικής διαδικασίας της ψυχής προκειμένου να ενωθεί με το θείο, δηλαδή να ενταχθεί κι αυτή στην αρμονία του σύμπαντος.
Στα μαθηματικά έδινε μεταφυσική διάσταση. Αντιμετώπιζε όλη τη φύση ως απεικόνιση αριθμών. Οι αριθμοί αποτελούν τις απαρχές των όντων.
Δίδασκε πως το Σύμπαν δημιουργήθηκε από τη Μονάδα. Κι έκανε ορισμένες εύστοχες κοσμολογικές παρατηρήσεις, όπως ότι η γη είναι στρόγγυλη, κινείται και δεν αποτελεί το κέντρο του κόσμου.
Όμως ο δογματισμός του τον οδήγησε και σε λάθη. Στην εποχή του επικρατούσε η άποψη πως τα ουράνια σώματα ήταν εννέα. Ο Πυθαγόρας όμως υποστήριζε πως υπήρχε κι ένα δέκατο, αφανές, σώμα που το ονόμαζε "αντι-γη"! Κατέληξε στο συμπέρασμα αυτό γιατί θεωρούσε πως μόνος τέλειος αριθμός είναι το Δέκα, άρα το τέλειο Σύμπαν δεν θα μπορούσε να αποτελείται από ατελή αριθμό πλανητών...
Κατά την προσωπική μου άποψη, η πυθαγόρεια μαθηματικοποίηση των πάντων συνιστά υπερβολή και ιδεοληψία.
Ο τρόπος αυτός προσέγγισης της φυσικής πραγματικότητας εγκαταλείφθηκε σύντομα καθώς επικράτησε το αντιεπιστημονικό πνεύμα του Πλάτωνα αλλά και η αριστοτελική απόρριψη της μαθηματικές μεθόδου.
Ο μαθηματισμός θα επιστρέψει με το Διαφωτισμό, αλλά απαλλαγμένος απ' τα μεταφυσικά βαρίδια του Πυθαγόρα...

30 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

μην την ψαχνεις ,αραξε με τον χουανιτο..
γραψε πως την επαιζε μικρος,και τι μπαφους επινε...
εχεις φαει κολλημα με τον λαο τσε!!'''διαβασε επικουρο..
εγω

Ανώνυμος είπε...

Υπερ της τυραννιας και ο Πυθαγορας. Γιαυτο υπηρχε και μυστικισμος στην σχολη του.

Π

Ψονθομφανήχ είπε...

Κούκλα, χθες μου έκαναν εντατικά μαθήματα για τις παραισθήσεις των διαφόρων ψυχοτρόπων ουσιών!
Οπότε ανανέωσα πλήρως το ρεπερτόριό μου και θα χω να γράφω ιστορίες όλο το καλοκαίρι!
Όλοι εμείς οι "Χουανίτοι" δεν σταματάμε ποτέ να το παίζουμε... μέχρι τα βαθειά γεράματα!

Πάνο, δεν έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα με το πολιτικό σύστημα διακυβέρνησης που πρότεινε ο Πυθαγόρας. Πάντως δημοκράτης σίγουρα δεν ήταν.
Έχεις να μου υποδείξεις κάτι αξιόλογο και αξιόπιστο να διαβάσω;

Ανώνυμος είπε...

ωχ! θα μας κανεις τα αρχιδια πεπονια!! μην ακους τι σου λενε!! κατσε και ψαξτην μονος σου πεπιτο...
μου "εγραψες" χτες?? επεσα για νανι,σημερα ειμαι 15ωρο,και δεν ξερω εδω να ανοιξω το γραμματοκυβοτιο μου ρε..
εγω

Ανώνυμος είπε...

γραμματοκυβωτιο...το κομπ[ιουτερ "βοηθαει" στα ορθογραφικα συγνωμη
εγω

Ανώνυμος είπε...

γαματα !!!! γραμματο κιβωτιο

Ψονθομφανήχ είπε...

γαματο-κυβώτιο;

Ανώνυμος είπε...

Δημοκράτης δεν ηταν και σιγουρα ηταν τυραννικός -ολιγαρχικός.

Κάπου ειχα διαβασει για την δίκη του και θυμάμαι οτι έμοιαζε με την δικη του Σωκράτη ομως δεν μπορώ να θυμηθώ που το διάβασα γιατι εχουν περάσει κατι χρόνια.

Αν σε ενδιαφέρει πολύ να κάτσω να ψάξω

Π

Ψονθομφανήχ είπε...

Δεν χρειάζεται να κουραστείς, δεν είναι απ’ τις προτεραιότητές μου.
Ήξερα ότι οι οπαδοί του Πυθαγόρα, αλλά κι ο ίδιος διώχθηκαν αγρίως για τις πολιτικές τους απόψεις και δράσεις, αλλά δεν ήθερα πως έγινε και δίκη...

Ανώνυμος είπε...

Δεν μπόρεσα να βρω τίποτα γιατι δεν θυμάμαι τον τίτλο.
Οτι βρήκα ειναι μεροληπτικά υπερ του Πυθαγόρα. (Τίποτα αξιόλογο)

πάντως αν θυμηθώ και βρω κάτι θα στο στείλω....


ΥΓ . η δίκη έγινε και τον αθώωσαν


Π

Ψονθομφανήχ είπε...

να σαι καλά Πάνο, θενκς

kimon είπε...

ΨΟ πλακώσανε οι ζέστες...άσε τον Πυθαγόρα για τον χειμώνα και βάλε κανένα ανάλαφρο θεματάκι...με Εύες

Ψονθομφανήχ είπε...

Σωστά, οι ζέστες θέλουν κωλαράκια και βυζάκια.
Αλλά πρέπει να σκαμπάζουμε και λίγο από πυθαγόρεια γεωμετρία και αρμονία για να μπορούμε ν’ αξιολογούμε σωστά τις καταστάσεις...

Ανώνυμος είπε...

με μοιρογνωμονιο θα βγεις πεπιτο?? η με το μετρο να μετρησεις κωλαρακια?? το ματι δεν σου αρκει?/η καυλωνεις με το πυθαγορειο θεωρημα μανα μου??
πως τις αξιολογεις για πες μας???
εγω

Ψονθομφανήχ είπε...

Άκου Πεπέτα:
εκεί που αρχίζουν τα πόδια της γυναίκας πρέπει να σχηματίζεται
πυθαγόρειο τρίγωνο, όπου το
τετράγωνο της υποτεινούσης να ισούται με το άθροισμα των τετραγώνων των δύο κάθετων πλευρών...

Ανώνυμος είπε...

με "ταπωσες"! πεπιτο μου!!
αμα ειναι ετσι "πασο" !οποτε τι μενει??? το....βαθος! και εκει θα το πειτε εσεις!! ...
και πες με πεπιτα ρε!! γιατι το πεπετα αμα αλλαξεις ενα γραμμα θα "παρεξηγηθω",και θα σε αρχισω στα μπινελικια..
εγω

Ψονθομφανήχ είπε...

Πεπέτα μου, είμαστε ακόμα στους "προσωκρατικούς"!
Θ’ αργήσει λίγο να φτάσουμε στη θεωρία (και στην ψυχολογία) του βάθους...

Ανώνυμος είπε...

καλη η αναλυση σου πεπιτο....
το "ισοσκελες τριγωνο",μεχρι να το αναλυσεις την εχει κανει με σαλτους! αμα γουσταριζει απο την αρχη φαινετε! η της δινεις χαρα στα σκελια της ,η μενεις με το μοιρογνωμονιο να μετρας το ισοσκελες μανα μου! ετσι ειναι αυτα! η σου παει η δεν σου παει! αυτο μιλαει απο την αρχη!
καλα μου την "βγαινεις' ομως! σκληρος εισαι !!!...συνεχισε
εγω

Ανώνυμος είπε...

μπες "εκει" ...σου εχω γραψει πεπιτο...

Ψονθομφανήχ είπε...

Ναι είμαι ακόμα σκληρό μοιρογνωμόνιο!
Κι όντως, το τρίγωνο απ’ την αρχή φαίνεται αν γουστάρει μέτρημα!
Αν δεν γουστάρει, ή αν του ζαλίσεις τον έρωτα στους πυθαγορισμούς, μαζεύει τα σκέλια του και πάει σ’ άλλον γεωμέτρη!

Ανώνυμος είπε...

α μπραβο γεια σου!!! και τετοιοι "γεωμετρες"υπαρχουν πολλων ειδων και για ολα τα γουστα! για ξεπετες ,για φιλοσοφιες,για προβληματισμους και οτι τραβαει η ορεξη σου μανα μου!!!
για αυτο λεμε αυτο δεν το "φιλοσοφεις"
το βλεπεις το μυριζεις το "ακους"...και "φυγατε μαζι"! αλοιως και ισοδυναμο να ειναι,αμα δεν σου "παει" χεσε ψηλα !!
εγω

Ανώνυμος είπε...

Η μαθηματικοποίηση των πάντων υπάρχει και σήμερα. Οι διάφορες σχετικές θεωρίες φυσικά παραμένουν ελλειπείς:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_universe_hypothesis#Description

http://en.wikipedia.org/wiki/An_Exceptionally_Simple_Theory_of_Everything

omni

Ψονθομφανήχ είπε...

Σ’ ευχαριστώ για τις παραπομπές σου
omni

Ψονθομφανήχ είπε...

Πεπέτα, είμαι σίγουρος πως ξέρεις τάβλι!
Για πε: ποιο παιχνίδι σ’ αρέσει περισσότερο;
Το "πλακωτό" ή το "φεύγα";

Ανώνυμος είπε...

Το βρήκα:

http://www.dimokratia.org/html/diogmos_achriston.html

Μες τα μάτια μου ηταν και δεν το έβρισκα.Και ειναι απο συναγωνιστή (στις δράσεις που έλεγα και ειρωνευόσουν)
Π

Ψονθομφανήχ είπε...

Ευχαριστώ πολύ Πάνο, αρκετά ενδιαφέρον κείμενο, και σίγουρα λέει την αλήθεια για τις ολιγαρχικές αρχές της πυθαγόρειας σχολής.
Αλλά ακόμα αναρωτιέμαι: είναι ιστορικά τεκμηριωμένη η "δίκη";

Ανώνυμος είπε...

Εχεις δίκιο, δεν πρέπει να παίρνουμε τίποτα σαν δεδομένο εφόσον δεν το έχουμε τεκμηριώσει.
Εγώ που δεν γνωρίζω τόσα πολλά όπως εσυ θα πρέπει να το βλέπω απλά σαν μια πιθανή εκδοχή. Διότι για να κάτσω να τα τεκμηριώσω όλα αυτα θα πρεπει να εχω και χρόνο. Πού δεν τον εχω.

Εχω διαβάσει και κείμενα με ολιγαρχικές καταβολές που τα οποία αναφέρανε για την δίκη του. Και πάλι μη τεκμηριωμένα.
(Ισως εδω την πάτησα με την μέθοδο της επανάληψης)

Π

Ανώνυμος είπε...

http://www.ekivolos.gr/Pithagoras-sxoli%20Krotwna.htm

εδω ο αρθρογράφος δεν ειναι "ειδικός" επι του θέματος, αν και εχει επάγγελμα σαν το δικό μου το εχει ψάξει και εχει βγάλει διαφορετική εκδοχή. Φυσικά δεν εχει τεκμηρίωση η "δίκη" ουτε εδω.

θα ήθελα την γνώμη (αν δεν σου ειναι κόπος) σε σύγκριση με τα δυο κείμενα (το απο επάνω Κ.Δ.)

ΥΓ χρησιμοποιώ πολλές παρενθέσεις

Π

Ψονθομφανήχ είπε...

Χμμ το δεύτερο είναι σαφώς πιο "εγκυκλοπαιδικό"!
Πολύ καλό για βάση και αφετηρία προβληματισμού.
Το πρώτο δίνει περισσότερο την προσωπική άποψη του συγγραφέα. Κάτι εξίσου χρήσιμο.
Π.χ. βρήκα πολύ ενδιαφέρουσα την ερμηνεία της απόρριψης κατανάλωσης κουκιών ως κωδικοποιημένη αντιδημοκρατική θέση.
Νομίζω πως ο Πυθαγόρας και οι οπαδοί του ήταν όντως "αριστοκρατικοί", όπως άλλωστε και ο Σωκράτης και Πλάτωνας, αλλά όχι και υπέρ της τυραννίδας.
Το θέμα της "δίκης" παραμένει ανοιχτό και θα συνεχίοσυμε να το ψάχνουμε.

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστώ για την απάντηση σου.

Την αριστοκρατία και τυραννία εγω προσωπικά τις βάζω στο ίδιο "τσουβάλι".

Το θέμα της "δίκης" μένει ανοιχτό. Αλλά μέχρι να βρούμε κατι δεν ειναι κακό να πούμε την άποψη μας στην περίπτωση που εχει γινει η "δίκη".

Π