Σάββατο 7 Αυγούστου 2021

Ένας μοναχικός λύκος στους Ολυμπιακούς του Τόκιο (Ι' - Βαρέθηκα τις μάσκες!)

 

Νομίζω πως έκλεισε κι αυτός ο μικρός κύκλος της ζωής μου. Υποτίθεται πως ήρθα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Αλλά μόνο αγώνες δεν είδα. Ήρθε όμως η ώρα της επιστροφής και του απολογισμού. Τι αποκόμησα άραγε από τούτη δω τη χώρα με τα περίπου 3.800 νησιά της;
Μου έρχεται στο μυαλό μια φράση που διάβασα κάποτε: "Αν νομίσεις πως βρήκες τη λύτρωση, τη βρήκες! Αν νομίσεις πως δεν την βρήκες, δεν τη βρήκες!". Όλα είναι παιχνίδια του μυαλού. Και το αυτοπαραμύθιασμα πολλές φορές ελκυστικό. 
Η πίστη είναι γόνιμη και μπορεί να δημιουργήσει μεγάλα έργα. Αλλά μόλις γεννηθεί ο πρώτος δισταγμός κι η πρώτη κριτική, όλα γκρεμίζονται σαν χάρτινος πύργος...
Τι θα θυμάμαι απ’ τους ανθρώπους που γνώρισα; Έχουν έναν έμφυτο αέρα ξεγνοιασιάς και ευθυμίας. Οι Γιαπωνέζοι δεν πέρασαν απ’ το χριστιανικό ανάθεμα της σάρκας. Δεν τη δαιμονοποίησαν. Κι αυτό βγαίνει στη συμπεριφορά και στον τρόπο τους.
Βέβαια, δεν μου άρεσε που όλοι, άντρες και γυναίκες, σου χαμογελούν σαν να φοράνε μάσκα. Και δεν είσαι σίγουρος τι κρύβεται πίσω από τη μάσκα. Αλλά εγώ λαχτάρησα τα αληθινά πρόσωπα. Με ζεστή σάρκα. Που γελάνε, θυμώνουν και βρίζουν. 
Οι Ιάπωνες, αν καταφέρεις να σου ανοιχτούν, θα διαπιστώσεις πως περιστρέφονται γύρω από δυο άξονες. Αφενός, νιώθουν κίνδυνο. Πως είναι κυκλωμένοι από φοβερούς εχθρούς. Παλιότερα τους Αμερικάνους, μετά τους Ρώσους και τώρα τον φοβερότερο απ’ όλους, τους Κινέζους. 
Απ’ την άλλη, ενδόμυχα δεν έπαψαν να πιστεύουν πως έχουν μια υψηλή αποστολή. Να ξυπνήσουν, να ηγηθούν και ν’ απελευθερώσουν την Ασία απ’ τη Δύση. Η νοοτροπία αυτή τους οδήγησε στην καταστροφή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. 
Αλλά δε νομίζω πως ξεριζώθηκε οριστικά. Όπως δεν ξεριζώθηκαν και όλων των λογιών οι μεγαλοϊδεατισμοί. Ο πανσλαβισμός, ο οθωμανισμός, η γερμανική νέα τάξη πραγμάτων κ.λπ.
Αντικρίζω για τελευταία φορά το Φούτζι. Το ιερό βουνό των Γιαπωνέζων. Πανύψηλο, συνεφιασμένο, ανάερο, γαλήνιο και σιωπηρό. 
Στέκομαι για μια στιγμή ακίνητος. Βγάζω απ’ το σακίδιο το τετραδιάκι με τις σημειώσεις μου. Στο εξώφυλλο έχω ένα ρητό του Καζαντζάκη: "Δεν ξέρω ποια είναι η μεγαλύτερη ευδαιμονία. Να στέκεσαι στο κατώφλι της χαράς και να λες: αν θέλω μπαίνω, αν θέλω δεν μπαίνω, είμαι λεύτερος. Ή, χωρίς να χάσεις στιγμή, να δρασκελίζεις το κατώφλι και να μπαίνεις;".

24 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αν υπάρχει άνθρωπος εδώ μέσα που έχει καταλάβει ποτε τι λες εγώ θα σκίσω τα πτυχία μου...

Ψονθομφανήχ είπε...

τα παραλές... Λίγο δυσνόητο ήταν μόνο το τελευταίο του Καζαντζάκη! Που μάλλον θέλει να πει ότι όπου βρεις την ευτυχία πέσε με τα μούτρα χωρίς να το πολυσκέφτεσαι και να το πολυαναλύεις! Όταν βρεθείς αντιμέτωπος με την ευτυχία δεν έχουν καμία σημασία όλα τα άλλα, ούτε και η ελευθερία να επιλέξεις να την προσπεράσδεις....

Ανώνυμος είπε...

Έλα..συγνώμη..κακοδιαθεση δική μου ήταν..καλές δημοσιεύσεις !!!

Ψονθομφανήχ είπε...

αν μένεις Αθήνα, από κυριακή απόγευμα κερνάω καφέ, μπύρα, τσίπουρο,
ό,τι γουστάρεις. Κανόνισε να βρεθούμε κάπου στο κέντρο

Ανώνυμος είπε...

Μια χαρά είμαι, ήταν κακοδιαθεση της στιγμής

Ανώνυμος είπε...

Αυτό το δυσνόητο σου μου αρέσει πολύ...

Ψονθομφανήχ είπε...

εσύ, ο δεύτερος ανώνυμος, είσαι ο ίδιος με τον πρώτο,
τον προσωρινά κακοδιάθετο?

Ανώνυμος είπε...

Εσύ, ο Ψονθομφανηχ, είσαι ο ίδιος χρώμα στο χρωμα, η προτιμας την πολυχρωμια;

Ανώνυμος είπε...

Πες του ΚαζαντζαΚη, πέτρα που δεν κινείται μουχλιαζει πέτρα που κινείται μένει καθαρή

Ψονθομφανήχ είπε...

ρόλινγκ στόουνς γίναμε εδώ μέσα!

Ανώνυμος είπε...

Δεν τους ξέρω τους κυριους..

Ψονθομφανήχ είπε...

τελικά, αντί να παίζουμε τις σκιούλες, δεν πάμε να
πιούμε κανένα μπυρόνι και να γνωριστούμε από κοντά?
Άλλωστε αυτός δεν είναι και ένας λόγος ύπαρξης του
διαδικτύου? Γνωρίζεις στο πληκτρολόγιο κάποια άγνωστα άτομα,
και αν τα βρεις ενδιαφέροντα, περνάς και στο ζωντανό!
Άλλο που εμείς το γυρίσαμε στην ... κατά μόνας ηδονή

Ανώνυμος είπε...

Δεν έχω την όρεξη σου..

Ψονθομφανήχ είπε...

και πολύ καλά κάνεις!

Ανώνυμος είπε...

Μονος σου είσαι; Αν είσαι μόνος σου να το σκεφτώ

Ανώνυμος είπε...

Φουλαρε βενζινη και ελα, μένεις Αθήνα;

Ψονθομφανήχ είπε...

Τι θα πει "μόνος";
Οι άνθρωποι πρέπει να είμαστε πάντα ανοιχτοί στο "καινούργιο".
Λίγο-πολύ όλοι έχουμε κάποιους συγγενείς και φίλους.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι δεν πρέπει να γνωρίζουμε καινούργια
άτομα;
Η κοινωνία μας έχει γανώσει το κεφάλι πως όταν κάποιος
επιδιώκει την επικοινωνία είναι λούζερ ή απελπισμένος.
Και κάπως έτσι χάσαμε και τον αυθορμητισμό μας και την
μπάλα πατριώτη...

Ανώνυμος είπε...

"Μονος" θα πει...οδηγώ το μηχανακι μου και επιλέγω προσεκτικά ποιον θα βάλω επανω, γιατί στο μηχανακι μου χωράει ακόμα ένα ατομο ΜΟΝΟ και τιποτα αλλο...ούτε συγγενεις χωράνε ούτε φίλοι, αυτούς θα τους βρω απλά στην καφετέρια..

Ψονθομφανήχ είπε...

εγώ δεν σου πρότεινα ν’ ανέβεις στο παπί μου!
για μια μπυρίτσα ή ένα καφεδάκι μίλησα ο καψερός

Ανώνυμος είπε...

Τότε αφού δεν μου προτείνεις να ανέβω στο παπί σου θα πιούμε την μπύρα μας η τον καφέ μας όταν μου επισκευάσει ο μάστορας το δικό μου παπί, γιατί το έχω στο συνεργείο...πολύ ευχαρίστως να βρεθούμε αν με βγάλει ο δρόμος προς τα εκεί

Ανώνυμος είπε...

Τέλος του μήνα θα κάνω δύο διαδρομές, η μία Αθήνα η άλλη Θεσσαλονίκη....διάλεξε τι σε βολεύει και τα λεμε

Ψονθομφανήχ είπε...

Είμαι παιδί του Νότου! Αθήνα, όπου ξέρεις κι όπου σε βολεύει,
όποια πέτρα και να σηκώσεις θα είμαι από κάτω...

Ανώνυμος είπε...

Θα τα πούμε αυτά τελος του μήνα, κάνε τις διακοπές σου θα κάνω κι εγώ τις δικές μου και βρισκομαστε μετά, σε καμια πέτρα που δεν είσαι από κάτω....να δεις και τίποτα αλλο βρε αδερφε

Ψονθομφανήχ είπε...

σωστά!