Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2019

Αναζητώντας τους "αόρατους ερημίτες" του Άθωνα (ΣΤ΄ - Μου λείπει το κουτσομπολιό!)

Αφήνω πίσω μου τη λεγόμενη "έρημο του Άθωνα" και τη Μεγίστη Λαύρα. Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες οι "αόρατοι ερημίτες" τέτοια εποχή περίπου πηγαίνουν για ξεχειμώνιασμα στην περιοχή μεταξύ των Μονών Ξηροποτάμου και Αγίου Παντελεήμονα. Γιατί εκεί έχει λιγότερο κρύο και περισσότερο ήλιο.
Οπότε, να ’μαι κι εγώ στα ξηροποταμινά λιβάδια...
Μ’ έχει κόψει η πείνα κι ευτυχώς πέφτω πάνω σ’ ένα Κελί που γιορτάζει την ώρα του φαγητού. Για να είμαι ειλικρινής η φιλοξενία τους ήταν αβρααμική. Κι ας εμφανίστηκα εκτάκτως κι από του πουθενά. 
Όπως λένε οι Πατέρες, όσοι έρχονται προγραμματισμένα τους καλεί το κελί. Κι όσοι έρχονται εκτάκτως τους καλεί ο Άγιος που εορτάζει!
Στην τράπεζα μου έκανε εντύπωση η λακωνικότητα των παρισταμένων. Τηρούσαν ευλαβικά τον αγιορείτικο κανόνα "εάν μη κινηθεί λόγος, μη κινείς λόγον". Κι αφού κανείς δεν τολμούσε ν’ ανοίξει συζήτηση, την περάσαμε στα μουγκά!
Ήμουν βιαστικός κι έφυγα πρώτος. Ένας μοναχός με ξεπροβόδισε λέγοντάς μου "τον Θεό τον συναντάς πιο εύκολα στα μονοπάτια με τα ταλαιπωρημένα πόδια παρά στο δρόμο με τις εξατμίσεις, την ταχύτητα και την ευκολία. Σε καλό δρόμο είσαι αδελφέ!".
Λίγο παρακάτω συνάντησα μια παρέα λαϊκών προσκηνυτών. Μου είχε λείψει το κουτσομπολιό κι η αργολογία και τη χώθηκα. Μιλούσαν για τους γέροντες ("αγίους" πλέον) Παΐσιος και Πορφύριο. 
Ένας έλεγε πως οι δύο γεροντάδες στα τελευταία χρόνια της ζωής τους συχνά μιλούσαν απότομα και αυστηρά στους κοντινούς τους ανθρώπους. Ανέφερε μάλιστα και συγκεκριμένα παραδείγματα. Πως κάποτε ο Παΐσιος είχε καλέσει στη Σουρωτή έναν μοναχό κι όταν εκείνος πήγε, δεν τον δέχθηκε και είπε να του διαβιβάσουν την εντολή του "να τσακιστεί να φύγει για το Άγιο Όρος"!
Για τον δε Πορφύριο είπε πως μια φορά χειροδίκησε εις βάρος του υποτακτικού του, τραβώντας τον απ’ τα γένια, ενώ στην αδελφή του, τη γερόντισσα Πορφυρία, που ήταν 60 ετών και είχε ένα πρησμένο πόδι, της έλεγε "τεμπέλα, ν’ ανεβαίνεις δυο-δυο τα σκαλιά"!
Βέβαια, η άποψη της παρέας ήταν πως οι γεροντάδες το έκαναν για το καλό των υποτακτικών, για να μην πάρουν τα μυαλά τους αέρα και κυριευθούν από αλαζονεία και εγωισμό. Στ’ Αγιονόρος λένε "καλύτερα να σε ταπεινώσει ο γέροντάς σου παρά ο διάβολος"!
Εγώ απλώς σας τα αναφέρω χωρίς να παίρνω θέση...

Δεν υπάρχουν σχόλια: