Κυριακή, 27 Ιανουαρίου 2013

Μπορεί η φιλοσοφία ν’ αλλάξει τον ρου της ιστορίας;

Οι περισσότεροι έχουν ταυτίσει τη φιλοσοφία με την μπουρδολογία και την παπαρολογία!
Κι όχι άδικα.
Οι φιλόσοφοι υποτίθεται πως αναζητούν την αλήθεια, το νόημα της ύπαρξης, το αρχικό αίτιο και τον τελικό σκοπό.
Πολύ ωραία... μόλις τα βρουν ας μου σφυρίξουν!
Κι επειδή όλ’ αυτά απλά δεν υπάρχουν, οι φιλόσοφοι είτε θα περάσουν όλη τους τη ζωή κωλοβαρώντας είτε θα κατασκευάσουν οι ίδιοι κάποιες "αλήθειες", "αίτια" και "σκοπούς", τα οποία στην τελική θα γίνουν η φυλακή τους.
Γιατί αν πιστέψεις πως υπάρχει κάποια συγκεκριμένη αιτία της ύπαρξή σου και κάποιος συγκεκριμένος σκοπός, τότε αναγκαστικά πρέπει ν’ αφιερώσεις όλη σου τη ζωή σε αυτά!
Οπότε... αντίο ζωή!
Κατά τη γνώμη μου η φιλοσοφία πρέπει να έχει έναν πολύ συγκεκριμένο σκοπό: να βελτιώσει τη ζωή μας στο εδώ και τώρα.
Μπορεί να το κάνει αυτό η φιλοσοφία; 
Η γνώμη μου είναι πως ναι!
Ας δούμε ένα συγκεκριμένο ιστορικό παράδειγμα:
Το 494 π.Χ. γίνεται η πρώτη καταγεγραμμένη απεργία στα ιστορικά χρονικά.
Οι πληβείοι της Ρώμης παρατούν τα εργαλεία τους στα χωράφια των αφεντάδων, συγκεντρώνονται στον Ιερό Λόφο και διαμηνύουν πως δεν πρόκειται να ξαναεργαστούν αν δεν τους χαριστούν τα χρέη και δεν τους δοθούν πολιτικά δικαιώματα και δημόσιες γαίες να καλλιεργήσουν.
Το πράγμα οδηγούσε σε μεγάλο μακελειό, ώσπου ένας φιλόσοφος, ο Μενήνιος Αγρίππας, παίρνει το λόγο και τους αναπτύσσει πως η κοινωνία είναι σαν το ανθρώπινο σώμα όπου κάθε κοινωνική τάξη αντιστοιχεί σε ένα όργανο και πως απαιτείται η ειρηνική συνύπαρξη όλων.
Το επιχείρημα αυτό σήμερα φαίνεται απλοϊκό, αλλά τότε προκάλεσε μεγάλη αίσθηση.
Ο εμφύλιος αποφεύχθηκε, χωρίς όμως να πάψουν και οι κοινωνικοί ανταγωνισμοί και οι αντίστοιχες κατακτήσεις.
Έτσι οικοδομήθηκε η φοβερή κοινωνική συνοχή της Ρώμης, η ικμάδα της δεν αναλώθηκε σε εσωτερικές έριδες και σε λίγους αιώνες έγινε κοσμοκράτειρα...

8 σχόλια:

Άθη είπε...

Ε,όλες οι επιστήμες καλό μου..έχουν το σκοπό τους και την ύπαρξή τους..κάποιες βέβαια δε ν προσφέρουν και τόσα πολλά ή ό χι και τόσο σημαντικά..αλλά...αλλά..ντάξει υπάρχουν...(κάποιοι έχουν ισχυριστεί κάποτε και για την...Ψυχολογία ότι είναι μιά εντελώς άχρηστη επιστήμη που ΔΕΝ προσφέρει τίποτε καθώς και η Ψυχιατρική (που είναι παρά-κλάδι της?)...και ότι είναι και οι δύο εντελώς άχρηστες επιστήμες ενώ δ εν είναι έτσι!στη πραγματικότητα και ενώ έχουν προσφέρει πολλά στο χώρο της επιστήμης γενικότερα..και έχουν λύσει πολλές απορίες σχετικά με τη λειτουργεία του ανθρώπινου εγκεφάλου,και σχετικά με τις νοητικές-εγκεφαλικές-ψυχικές λειτουργείες του ανθρώπου..(κι η ειρωνία είναι ότι ΚΑΙ οι δύο αυτές επιστήμες προέρ-ρχονται από τη..Φιλοσοφία!!!ντόοοοιιιιινγκ!!ε,η φιλοσοφία πιστέυω καλό μου προσπαθεί να..ανακαλύψει το..βαθύτερο νόημα της..ανθρώπινης ύπαρξης και να το ερμηνέυσει μέσα από κάποιους άλλους..δρόμους πιο..πνευματικούς?ας το πούμε έτσι?και όχι τόσο..'εγκεφαλικούς' ή τόσο..βασισμένους στη λογική...προσπαθεί να...ξεπεράσει τα στενά..'ανθρώπινα',γήινα?,στενά όρια της λογικής και να προχωρήσει και πιο πέρα,σε άλλους τομείς πιο ανώτερους,πνευματικούς,πιο ασυνήθιστους για το κοινό ανθρώπινο μυαλό,που δεν μπορεί να τους εξηγήσει,ή που δ εν συνηθίζεται να μιλάνε συχνά γι'αυτούς πιο..΄μεταφυσικούς'ίσως? κάπως έτσι...φιλάκια...

Πτωχός τω πνεύματι είπε...

Η φιλοσοφία ήταν η πρώτη επιστήμη και όλες οι άλλες, πριν αρχίσουν να αυτονομούνται, θεωρούνταν κλάδη της.

Τελικά, μάλλον ήρθε η εποχή να ξαναπαίξει η φιλοσοφία τον συγκολοιτικό της ρόλο.
Αλλιώς θα βγάλουμε τέρατα...

Ανώνυμος είπε...

Η φιλοσοφία έχει στο σώμα της κομμάτι του ναρκισσισμού.. Οι φιλόσοφοι σαν "αφεντάδες", που οι ίδιοι νοίωθουν, στη σφαίρα των ιδεών, διεκδικούν για τον εαυτό τους την ιστορία..
Ως τέτοιοι, φαντάζει αρκετά δύσκολο ως απίθανο να αποτελέσουν την πρώτη ύλη στην καλυτέρευση του εφήμερου..
Τελικά οι περισσότεροι απλά δημιούργησαν παραμορφωτικούς καθρέφτες, στην αναζήτηση του ανθρώπου..

Κώστας

Πτωχός τω πνεύματι είπε...

Ναι, η φιλοσοφία έχει μέσα της και πολύ ναρκισισμό και πολύ ελιτισμό και αριστοκρατισμό και ιδεαλισμό.
Κλασικό παράδειγμα ο τόσο αγαπημένος του κατεστημένου Πλάτωνας, αλλά και ο Αριστοτέλης.

Ας θυμίσουμε όμως και τον ταπεινο Ινδό φιλόσοφο Κρισναμούρτι, που πέθανε πρόσφατα, το 1986, που απαγόρευσε στους μαθητές του να συνεχίσουν τη "Σχολή" του ή να "ερμηνεύσουν" τις απόψεις του...

Κατά τη γνώμη μου, την ελληνική φιλοσοφία την οριοθετεί το τρίπτυχο:
ίωνες διαφωτιστές-δημοκράτες σοφιστές-επικούρειοι!

Μεγάλη κουβέντα αρχίσαμε, αλλά θα τη συνεχίσουμε με αυτοτελείς αναρτήσεις.

marilia είπε...

Όταν διάβασα το σχόλιο του φίλου Κώστα, σκέφτηκα τον Κρισναμούρτι και ετοιμαζόμουν να τον αναφέρω. Αλλά είδα, με μεγάλη μου έκπληξη και χαρά, ότι τον ανέφερες ο ίδιος!!! Κι εγώ που νόμιζα ότι είσαι εντελώς προβλέψιμος! χιχιιχιχιχι!

φιλιά σ' όλους σας, καλή συνέχεια.

Μαρία είπε...

Tι κόλλημα κι αυτό με τον Κρισναμούρτι;

marilia είπε...

"Κόλλημα" και "Κρισναμούρτι" είναι έννοιες ασύμβατες και αλληλοαναιρούμενες θα έλεγα. :)

Πτωχός τω πνεύματι είπε...

Μαριλίτσα, δεν αρχίζεις ν’ ασχολήσαι και με τον Ραμακρίσνα;