Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2020

"Φιλοσοφικό ημερολόγιο κλεισούρας"! (ΙΗ’ - Ό,τι φτύνεις σε κυνηγάει!)

Θυμάμαι το 2010. Όταν αρχίσαμε να μπαίνουμε στο μακρύ τούνελ των μνημονίων. Είχαμε σοκαριστεί. Μας φαινόταν σαν ένας εφιάλτης κι όλοι ελπίζαμε πως θα ξυπνούσαμε και με ανακούφιση θα διαπιστώναμε πως όλα ήταν όπως πριν. Αμ δε...
Εκείνη την εποχή οι δρόμοι της Αθήνας γέμισαν με άτομα που έκαναν τζόκινγκ. Οι ψυχολόγοι ερμήνευσαν το γεγονός. Ο άνθρωπος είναι ένα σωματικά αδύναμο ζώο. Και στα πανάρχαια χρόνια, όταν βρισκόταν σε κίνδυνο, η καλύτερη λύση ήταν να το βάλει στα πόδια. 
Κάπως έτσι λειτουργούσε το πράγμα και στα μνημόνια. Σαν τους προϊστορικούς ανθρώπους, το ρίξαμε στο τρέξιμο για να ανακουφιστούμε απ' το άγχος της καθημερινότητας.
Φέτος βρεθήκαμε αντιμέτωποι με έναν ακόμα πρωτοφανή για τη γενιά μας κίνδυνο. Μια παγκόσμια επιδημία. Που μας έκλεισε σπίτια, μείωσε στο ελάχιστο τις επαφές μας και έκοψε με το μαχαίρι σχεδόν κάθε σωματική επαφή. 
Αλλά αυτό είναι εντελώς έξω απ' τη φύση μας. Δημιούργησε ένα δυσαναπλήρωτο κενό. Και κάπως έπρεπε να το διαχειριστούμε. Κι έτσι βλέπουμε μια έξαρση της "ζωοφιλίας". Όσους ξέρω έχουν πάρει γατάκια και σκυλάκια, τα έχουν αλαλιάσει στα χαϊδέματα και στο ντάντεμα, βγάζουν πάνω τους όλη την ανάγκη που έχουν για επαφή, προσφορά, εγγύτητα, συναισθηματική ανταπόκριση.
Όλ' αυτά μου έφεραν στο μυαλό έναν Αμερικάνο φιλόσοφο, τον Τζορτζ Σανταγιάνα. Ήταν κι αυτός σαν κι εμένα, γεροντοπαλίκαρο. Κι όταν κάποιος τον ρώτησε γιατί δεν παντρεύεται, απάντησε... "δεν είμαι σίγουρος αν πρέπει να παντρευτώ ή ν' αγοράσω σκύλο"!
Ο Σανταγιάνα ήταν ειδική περίπτωση. Όταν πέθανε η μητέρα του το 1912, παραιτήθηκε απ' την έδρα του στο Χάρβαντ κι αποφάσισε να ρίξει μαύρη πέτρα πίσω του. Να μην ξαναπατήσει στις ΗΠΑ και να μην ξαναδεί Αμερικάνο. Εγκαταστάθηκε στη Ρώμη και, χωρίς να ασπαστεί τον ρωμαιοκαθολικισμό, έζησε σαν καλόγερος σε ένα μοναστήρι φραγγισκανών στον Καπιτωλίνο λόφο.
Αλλά η ζωή είναι πουτάνα. Κι ό,τι φτύνεις σε κυνηγάει! (Αυτό δεν δουλεύει μόνο στα γκομενικά!). 
Ενώ ο καημένος πίστευε πως δεν θα ξανάβλεπε ποτέ αμερικάνικες σημαίες κι Αμερικάνους στη ζωή του, έγινε το απίστευτο: ξέσπασε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος και το 1944 οι Αμερικάνοι εισέβαλαν στην Ιταλία. 
Κάποιο πρωί ο Σανταγιάνα ανοίγει τα μάτια του και τι να δει. Εκατοντάδες Αμερικάνους στρατιώτες να έρχονται στο μοναστήρι του και να εγκαθίστανται προσωρινά. Γέμισε ο τόπος με αστερόεσσες και αμερικάνικα σύμβολα.
Έλεος πια...

16 σχόλια:

Γιάννης Νικολουδάκης είπε...

Πουθενά να μη μπορείς να ηρεμήσεις ρε παιδί μου....

μί είπε...

αχαχ καλα λέει ο Γιάννης..

Ψονθομφανήχ είπε...

δεν υπάρχει ελπίς!
Και φραγκισκανός να γενείς!

Γιάννης Νικολουδάκης είπε...

Καλημέρα και καλή εβδομάδα!!
Θυμάται κανείς/καμία αυτό το.... τρισπαμπάλαιο τραγούδι; https://www.youtube.com/watch?v=jVY1v3yFmsA

μί είπε...

καλημέρα και απο εμένα και καλή εβδομάδα..δεν το είχα ακούσει ξανά, όμορφο είναι..

Ψονθομφανήχ είπε...

Καλή σας βδομάδα πάιδες!

Τις παλιές σας συνήθειες να φοβάστε...

μί είπε...

εγώ είμαι στο σημείο 0.000 μου..οπότε δεν έχω παλιές συνήθειες και ψάχνω τις καινούριες μου..κάπως έτσι :))

μί είπε...

αυτό πάλι που λες συνέχεια οτι πρέπει να φτύσεις κάποιον για να κολλήσει, δεν έχει λογική...κατα την δική μου άποψη, δεν ισχύει

Ψονθομφανήχ είπε...

ωραίο είναι να τερνατήσεις το κοντέρ
και να είσαι έτοιμος για νέα αρχή από
μηδενική βάση!

Δεν λέω πως ισχύει πάντα, αλλά συμβαίνει συχνά
και έχει ψυχαναλυτική θεμελίωση.
Το "φτύσιμο", δηλαδή η απόρριψη, ενεργοποιεί τραύματα
της παιδικής μας ηλικίας και μας κάνει να πρπσπαθήσουμε
να την ανατρέψουμε, μετατρέποντάς την σε αποδοχή, σε ασυνείδητο επίπεδο.
Νομίζουμε πως έτσι θα γιατρέψουμε τις πληγές του
παρελθόντος. Αμ δε...

μί είπε...

δεν γιατρεύονται..απαλύνουν

Ανώνυμος είπε...

σωστό!

Ψόνθο

μί είπε...

όπως και να έχει, εγώ είμαι στο 0.000 σημείο μου και πλέον 100% ξέρω τι θέλω, πως το θέλω...γιατί "άκουσα" σωστά τον εαυτό μου αυτόν τον καιρό...και οτι αμφιβολίες είχα πλέον δεν τις έχω, είμαι σίγουρη για οτι έχω αποφασίσει...φοβίες ναι, αλλά όχι αμφιβολίες...και θα επιμείνω σε αυτό, όσο παράλογο και να δείξει...
δεν νιώθω "πληγές", τα έλυσα αυτά στο κεφάλι μου..όσο για την αποδοχή γενικώς, τελικά ποτέ δεν με απασχόλησε το πόσο αποδοχή έχω

σηκώνουν πολύ συζήτηση αυτά, γιατί έχεις κι αυτό εσυ, λες κάτι σε λίγες γραμμές και σηκώνει πολύ ανάλυση...υπάρχεις για να μας παιδεύεις :))

προσπάθεια ανατροπής λοιπόν της απόρριψης σε αποδοχή, δεν παίζει στο δικό μου κεφάλι ούτε υπήρχε ποτέ..ούτε συνειδητά ούτε ασυνείδητα...γι' αυτό αυτή η λογική που λες δεν με εκφράζει

μί είπε...

κι αυτό που λες στην δημοσίευση οτι στα πανάρχαια χρόνια όσοι βρίσκονταν σε κίνδυνο η καλύτερη λύση ήταν να το βάλουν στα πόδια...κι αυτό δεν ισχύει

δεν θα μας τα λες εσυ όπως θές...όπως είναι τα πράγματα

μί είπε...

αυτό το πράγμα με τις δημοσιεύσεις σου που όσο τις διαβάζουμε μας τεντώνουν και ποιο πολύ τα νεύρα, δεν υπάρχει..

Ψονθομφανήχ είπε...

είμαι τύραννος του μυαλού σας
και του κορμιού σας!

μί είπε...

ναι ναι γενικά :))